logo
Szukaj
open close
logo
Szukaj
Szukaj

Jak się pozbyć toksyn z warzyw?

Pobierz aplikację

i zacznij pracę nad swoją dietę!

Slider

Tagi

Jak się pozbyć toksyn z warzyw?

jak-zmniejszyc-ilosc-toksyn-w-warzywach-ajwendieta-2-1024x757.jpg

Dowiedz się jak jeść zdrowiej, jak zmniejszyć ilość toksyn w warzywach, jak sprawić by zielona sałata była bardziej odżywcza. Poniżej kilka sprawdzonych sposobów na zdrowsze warzywa i owce.

Rośliny akumulują azotany głównie w liściach oraz w organach spichrzowych, należy więc szczególnie uważać przy uprawie warzyw liściowych (sałata, kapusta, szpinak) oraz tych gdzie zjadamy organ spichrzowy (burak, pietruszka, pasternak, marchew). Przy uprawie warzyw, w których zjadamy owoc (z botanicznego punktu widzenia) lub nasiona – (ogórek, pomidor, fasola, groch) nie musimy aż tak uważać na azotany, ponieważ owoc czy nasiona- to organ rozmnażania, czyli przetrwania gatunku jest priorytetem życiowym roślin, a co za tym idzie rośliny nie będą w tych organach akumulować szkodliwych substancji.

Co należy zrobić aby zmniejszyć zawartość azotanów w warzywach kupionych

  • Kupując warzywa należy zwrócić uwagę czy nie są one uszkodzone, poobijane- wszelkie uszkodzenia po zbiorze powodują stres, a co za tym idzie mniejszą aktywność reduktazy azotanowej oraz wydzielanie się wielu substancji szkodliwych dla organizmu człowieka.
  • Warzywa przechowujemy w lodówce, w odpowiedniej wilgotności- warzywa liściowe zwilżamy wodą.
  • Przed zjedzeniem wystawić na pół godziny na słońce (światło reguluje aktywność reduktazy- im go więcej tym jej większa aktywność).
  • Warzywa na sałatkę kroimy bezpośrednio przed zjedzeniem, nie przechowujemy pokrojonych warzyw, ponieważ ich uszkadzanie (czyli krojenie też) powoduje stres o czym pisałam już w pierwszym punkcie.
  • Przygotowując kalafiora lub brokuła, odcinamy do zjedzenia tylko same róże, nie zjadamy zgrubiałej łodygi- tam się akumuluje najwięcej azotanów, nie zjadamy głąba z kapusty, często w samej kapuście jest dopuszczalna zawartość azotanów, w głąbie kilkakrotnie przekracza normę!!!
  • Krojąc kapustę pamiętamy, że najmniej azotanów zawierają końce liści, im bardziej zbliżamy się do głąba, im bielsze i grubsze są liście tym azotanów jest tam więcej
  • Kupując zioła w doniczce nie dodajemy ich od razu do potraw, należy odczekać minimum dwa tygodnie podlewania ich samą wodą, żeby zdążyły zredukować wszystkie nawozy (takie rośliny nawożone są niestety dolistnie).

Fragment artykułu udostępnionego przez Annę Hostyńską

JAK USUNĄĆ TOKSYNY Z WARZYW 

w ten sposób usuniesz toksyny zewnętrzne.

  • Mycie w occie (woda musi mieć odczyn kwaśny) 3-5 min – namoczyć (może pomóc usunąć bakterie), na 1 litr – ½ szklanki octu (najlepiej jabłkowego) lub kwasku cytrynowego 2-3 łyżki.
  • Wylewamy wodę.
  • Wlewamy nową z sodą oczyszczoną 3-5min (odczyn zasadowy). Na 1l – 1-2łyżki sody oczyszczonej. Najpierw kwaśny później zasadowy.
  • Woda po płukaniu może stać się mętna, żółtawa czy z tłustym kożuchem.
  • Płuczemy, szorujemy, suszymy, wkładamy do lodówki.
  • Na 30 minut przed spożyciem – kładziemy na parapecie (reduktaza azotanowa).

Uwaga – ważne informacje, przeczytaj zanim zastosujesz lub skopiujesz.

Autor



Iwona Wierzbicka

Dowiedz się jak jeść zdrowiej, jak zmniejszyć ilość toksyn w warzywach, jak sprawić by zielona sałata była bardziej odżywcza. Poniżej kilka sprawdzonych sposobów na zdrowsze warzywa i owce.

Rośliny akumulują azotany głównie w liściach oraz w organach spichrzowych, należy więc szczególnie uważać przy uprawie warzyw liściowych (sałata, kapusta, szpinak) oraz tych gdzie zjadamy organ spichrzowy (burak, pietruszka, pasternak, marchew). Przy uprawie warzyw, w których zjadamy owoc (z botanicznego punktu widzenia) lub nasiona – (ogórek, pomidor, fasola, groch) nie musimy aż tak uważać na azotany, ponieważ owoc czy nasiona- to organ rozmnażania, czyli przetrwania gatunku jest priorytetem życiowym roślin, a co za tym idzie rośliny nie będą w tych organach akumulować szkodliwych substancji.

Co należy zrobić aby zmniejszyć zawartość azotanów w warzywach kupionych

  • Kupując warzywa należy zwrócić uwagę czy nie są one uszkodzone, poobijane- wszelkie uszkodzenia po zbiorze powodują stres, a co za tym idzie mniejszą aktywność reduktazy azotanowej oraz wydzielanie się wielu substancji szkodliwych dla organizmu człowieka.
  • Warzywa przechowujemy w lodówce, w odpowiedniej wilgotności- warzywa liściowe zwilżamy wodą.
  • Przed zjedzeniem wystawić na pół godziny na słońce (światło reguluje aktywność reduktazy- im go więcej tym jej większa aktywność).
  • Warzywa na sałatkę kroimy bezpośrednio przed zjedzeniem, nie przechowujemy pokrojonych warzyw, ponieważ ich uszkadzanie (czyli krojenie też) powoduje stres o czym pisałam już w pierwszym punkcie.
  • Przygotowując kalafiora lub brokuła, odcinamy do zjedzenia tylko same róże, nie zjadamy zgrubiałej łodygi- tam się akumuluje najwięcej azotanów, nie zjadamy głąba z kapusty, często w samej kapuście jest dopuszczalna zawartość azotanów, w głąbie kilkakrotnie przekracza normę!!!
  • Krojąc kapustę pamiętamy, że najmniej azotanów zawierają końce liści, im bardziej zbliżamy się do głąba, im bielsze i grubsze są liście tym azotanów jest tam więcej
  • Kupując zioła w doniczce nie dodajemy ich od razu do potraw, należy odczekać minimum dwa tygodnie podlewania ich samą wodą, żeby zdążyły zredukować wszystkie nawozy (takie rośliny nawożone są niestety dolistnie).

Fragment artykułu udostępnionego przez Annę Hostyńską

JAK USUNĄĆ TOKSYNY Z WARZYW 

w ten sposób usuniesz toksyny zewnętrzne.

  • Mycie w occie (woda musi mieć odczyn kwaśny) 3-5 min – namoczyć (może pomóc usunąć bakterie), na 1 litr – ½ szklanki octu (najlepiej jabłkowego) lub kwasku cytrynowego 2-3 łyżki.
  • Wylewamy wodę.
  • Wlewamy nową z sodą oczyszczoną 3-5min (odczyn zasadowy). Na 1l – 1-2łyżki sody oczyszczonej. Najpierw kwaśny później zasadowy.
  • Woda po płukaniu może stać się mętna, żółtawa czy z tłustym kożuchem.
  • Płuczemy, szorujemy, suszymy, wkładamy do lodówki.
  • Na 30 minut przed spożyciem – kładziemy na parapecie (reduktaza azotanowa).

Uwaga – ważne informacje, przeczytaj zanim zastosujesz lub skopiujesz.

Autor

Iwona Wierzbicka
14 maja 2015

Tagi

Pozostaw komentarz

Trzeba się zalogować, aby dodawać komentarze.

Podobne tematy

Grzyby – czy na prawdę nie maja żadnych wartości odżywczych?

Sporo kontrowersji wokół tych małych cudownych stworzeń. Często słyszę pytania, a w jakim celu ja mam jeść grzyby skoro one nie mają żadnych wartości odżywczych. Grzyby wykorzystywane są do walki z nowotworami i wirusami.

WIĘCEJ >

10 powodów dla których warto jeść jaja

Tym razem dlaczego to jaja a nie chleb powinny być na śniadanie i o wyższości jaj nad innymi produktami. Dlaczego warto jeść jaja i co wnoszą w Twoje życie, o tym że jaja to produkt

WIĘCEJ >

Paleo jadłospis 16-07-2014 co to jest paleo

Pracowicie od rana. Stresss trwa od wczoraj. Dzisiaj środa, jutro czwartek, a w piątek trzeba się spakować, ale najpierw zrobić zakupy, pranie, prasowanie, wymienić walutę, obmyśleć co zabrać ze sobą żeby niczego nie zapomnieć ale…

WIĘCEJ >

Postanowienia noworoczne – koniec 2017 roku

Koniec roku to u wielu osób czas postanowień noworocznych, ale również i podsumowania roku. Zatem i ja coś dorzucę w tym temacie. Zawsze lubiłam coś podsumowywać i przeliczać, tak jak w 2014 roku. Później chyba…

WIĘCEJ >