logo
Szukaj
open close
logo
Szukaj
Szukaj

Co kryje jajo w sobie?

Slide
Pobierz aplikację

i zacznij pracę nad swoją dietę!

Tagi

Co kryje jajo w sobie?

2014_wlasciwosci-jaj-512x350.png

Jajo to najbardziej wartościowy pokarm ze wszystkich jakie człowiek ma do dyspozycji. Z jaja powstaje życie, a więc wszystko się od niego zaczyna. Człowiek do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje białek, tłuszczów oraz węglowodanów, jak również mikro i makroskładników oraz niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych. Węglowodany, a właściwie energia może być wytworzona z białka lub z tłuszczu. Białko natomiast jeśli nie zostanie dowiezione z pożywieniem, nie zostanie wytworzone przez organizm (człowiek nie ma takiej zdolności), co skutkować będzie poważnymi konsekwencjami zdrowotnymi. Człowiek do wzrostu, regeneracji, odporności, prawidłowych procesów myślowych, budowy mięśni i innych struktur potrzebuje pełnowartościowego białka, a więc składającego się z co najmniej 8 aminokwasów egzogennych. To aminokwasy budują białka i od tego czy są w komplecie zależy czy białko będzie mogło być wykorzystane na cele budulcowe. Białka jaja kurzego uznane zostało za białko wzorcowe, do którego porównuje się wartość odżywczą innych produktów pod względem ilości i jakości białka.

Składniki odżywcze
Jajo jest źródłem wielu witamin i minerałów. Na uwagę zasługuje obecność luteiny w żółtku, która chroni oczy przed szkodliwym promieniowaniem UVA i UVB, lecytyny, która korzystnie wpływająca na procesy myślowe i pamięć, ale przede wszystkim rozbija cząsteczki tłuszczu zapobiegając ich odkładaniu się w tętnicach. Jajo zawiera witaminę H (H od słowa Haut czyli skóra) – biotynę, odpowiedzialną za prawidłowy stan skóry, włosów i paznokci. Ponadto witamina K, wit. z grupy B, A, D, E, foliany, a ponadto wapń, magnez, cynk, żelazo, siarka, fosfor, potas, miedź, mangan, jod. Lizozym zawarty w białku jaja ma właściwości bakteriobójcze, co jest czasami wykorzystywane w przemyśle spożywczym. Żółtko jest natomiast źródłem choliny, która ma działanie detoksykujące, oczyszczające wątrobę, usprawniające dla systemu produkującego żółć, a ponadto korzystnie wpływa na układ nerwowy mogąc zapobiegać demencji starczej, Alzheimerowi czy Parkinsonowi. Donosi się również o jej działaniu antynowotworowym. W jaju, a w szczególności żółtku znajdziemy niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe, bez których organizm nie potrafi prawidłowo funkcjonować. Jajo nie zawiera witaminy C, zatem wystarczy dodać choćby paprykę do jajecznicy by ją uzupełnić.

Składniki zawarte w jaju mają najwyższą przyswajalność, jaką nie może pochwalić się żaden inny naturalny produkt. Białko jaja jest przyswajalne w 94%, węglowodany w 98%, związki mineralne w 76%. Dla porównania przyswajalność białka w mleku wynosi 85%, w mięsie – 78%, w ziemniakach – 77%, a w roślinach strączkowych – 40-60%.

Ile można zjadać jaj?
Wg mnie tyle ile się chce. Liczne badania pokazują, że to MIT iż jajo podnosi poziom cholesterolu we krwi. Na poziom cholesterolu wpływa m.in. niewłaściwe odżywianie, pełne przetworzonej żywności i węglowodanów oraz otyłość sama w sobie. Ponadto cholesterol to jedna z ważniejszych substancji dla naszego organizmu. Jest prekursorem wielu hormonów w tym płciowych, zatem niedobór cholesterolu może przyczyniać się do niepłodności, źródło kwasów żółciowych oraz witaminy D, na której niedobór cierpi niemal 90% społeczeństwa. Cholesterol jest składnikiem i budulcem błon komórkowych. Zatem można powiedzieć, że od cholesterolu może zależeć życie na ziemi.

Jajo, alergie pokarmowe i nietolerancje
Czasami jajo, choć częściej białko niż żółtko może dawać objawy alergii lub nietolerancji pokarmowej. Alergia daje objawy natychmiast, natomiast nietolerancja to reakcja opóźniona. Nietolerancja na jaja może się objawiać suchą skórą (jeśli wykluczona zostanie inna możliwa przyczyna: niedoczynność tarczycy) lub liszajcem. W takiej sytuacji warto zamienić jaja kurza na te od kur zielononóżek (podobno mniej alergizują), jaja przepiórcze, kacze lub gęsie. Można również spożywać same żółtka i dbać o wybór jaj oznaczonych cyfrą 0 – ekologiczne.

Surowe jajo
Nie polecam gdyż zawiera awidynę, substancję antyodżywczą, która niszczy witaminę H. Ponadto surowe białko może się gorzej przyswajać. Zdecydowanie bardziej polecam jajecznicę oraz jaja na miękko. Pamiętajmy, że najwartościowsze są jaja gdzie białko jest ścięte, a żółtko płynne, a nawet surowe.

Jak długo gotować?
Im krócej tym lepiej. Jeśli po gotowaniu widzisz wokół żółtka szarą otoczkę – to znaczy powstał siarczek żelaza (połączyły się dwa minerały z białka i żółtka), taki związek nie zostanie przez organizm przyswojony, ponadto jajo straciło 50% swoich wartości. Jajo nie lubi wysokich temperator bo zniszczeniu może ulec jeden z aminokwasów lizyna. Dlatego najlepiej kiedy jaja gotuje się krótko bez nakłuwania, to zapobiega podniesieniu się temperatury wewnątrz jaja powyżej 92st, przy których mogą nasilać się straty aminokwasów.

Mój sposób na „jaja na miękko” – wkładam do gotującej się wody i gotuję 5min, po tym czasie wyciągami i od razu pod bieżącą zimną wodę, żeby dalej się nie ścinało. Kiedy robię jajecznicę, oddzielam białka od żółtek, najpierw smażę białka, a następnie dodaję żółtka, zaraz po tym ściągam z patelni.

Oznaczenia jaj

  •  0 – jaja z produkcji ekologicznej
  •  1 – jaja z chowu na wolnym wybiegu
  •  2 – jaja z chowu ściółkowego
  •  3 – jaja z chowu klatkowego

Artykuł napisany dla Magazynu Opolskiej Blogosfery Kulinarnej COOLMAG

2014_wlasciwosci jaj2Właściwości jaj – Iwona Wierzbicka dla Cool Mag.

Uwaga – ważne informacje, przeczytaj zanim zastosujesz lub skopiujesz.

Autor



Iwona Wierzbicka

Jajo to najbardziej wartościowy pokarm ze wszystkich jakie człowiek ma do dyspozycji. Z jaja powstaje życie, a więc wszystko się od niego zaczyna. Człowiek do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje białek, tłuszczów oraz węglowodanów, jak również mikro i makroskładników oraz niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych. Węglowodany, a właściwie energia może być wytworzona z białka lub z tłuszczu. Białko natomiast jeśli nie zostanie dowiezione z pożywieniem, nie zostanie wytworzone przez organizm (człowiek nie ma takiej zdolności), co skutkować będzie poważnymi konsekwencjami zdrowotnymi. Człowiek do wzrostu, regeneracji, odporności, prawidłowych procesów myślowych, budowy mięśni i innych struktur potrzebuje pełnowartościowego białka, a więc składającego się z co najmniej 8 aminokwasów egzogennych. To aminokwasy budują białka i od tego czy są w komplecie zależy czy białko będzie mogło być wykorzystane na cele budulcowe. Białka jaja kurzego uznane zostało za białko wzorcowe, do którego porównuje się wartość odżywczą innych produktów pod względem ilości i jakości białka.

Składniki odżywcze
Jajo jest źródłem wielu witamin i minerałów. Na uwagę zasługuje obecność luteiny w żółtku, która chroni oczy przed szkodliwym promieniowaniem UVA i UVB, lecytyny, która korzystnie wpływająca na procesy myślowe i pamięć, ale przede wszystkim rozbija cząsteczki tłuszczu zapobiegając ich odkładaniu się w tętnicach. Jajo zawiera witaminę H (H od słowa Haut czyli skóra) – biotynę, odpowiedzialną za prawidłowy stan skóry, włosów i paznokci. Ponadto witamina K, wit. z grupy B, A, D, E, foliany, a ponadto wapń, magnez, cynk, żelazo, siarka, fosfor, potas, miedź, mangan, jod. Lizozym zawarty w białku jaja ma właściwości bakteriobójcze, co jest czasami wykorzystywane w przemyśle spożywczym. Żółtko jest natomiast źródłem choliny, która ma działanie detoksykujące, oczyszczające wątrobę, usprawniające dla systemu produkującego żółć, a ponadto korzystnie wpływa na układ nerwowy mogąc zapobiegać demencji starczej, Alzheimerowi czy Parkinsonowi. Donosi się również o jej działaniu antynowotworowym. W jaju, a w szczególności żółtku znajdziemy niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe, bez których organizm nie potrafi prawidłowo funkcjonować. Jajo nie zawiera witaminy C, zatem wystarczy dodać choćby paprykę do jajecznicy by ją uzupełnić.

Składniki zawarte w jaju mają najwyższą przyswajalność, jaką nie może pochwalić się żaden inny naturalny produkt. Białko jaja jest przyswajalne w 94%, węglowodany w 98%, związki mineralne w 76%. Dla porównania przyswajalność białka w mleku wynosi 85%, w mięsie – 78%, w ziemniakach – 77%, a w roślinach strączkowych – 40-60%.

Ile można zjadać jaj?
Wg mnie tyle ile się chce. Liczne badania pokazują, że to MIT iż jajo podnosi poziom cholesterolu we krwi. Na poziom cholesterolu wpływa m.in. niewłaściwe odżywianie, pełne przetworzonej żywności i węglowodanów oraz otyłość sama w sobie. Ponadto cholesterol to jedna z ważniejszych substancji dla naszego organizmu. Jest prekursorem wielu hormonów w tym płciowych, zatem niedobór cholesterolu może przyczyniać się do niepłodności, źródło kwasów żółciowych oraz witaminy D, na której niedobór cierpi niemal 90% społeczeństwa. Cholesterol jest składnikiem i budulcem błon komórkowych. Zatem można powiedzieć, że od cholesterolu może zależeć życie na ziemi.

Jajo, alergie pokarmowe i nietolerancje
Czasami jajo, choć częściej białko niż żółtko może dawać objawy alergii lub nietolerancji pokarmowej. Alergia daje objawy natychmiast, natomiast nietolerancja to reakcja opóźniona. Nietolerancja na jaja może się objawiać suchą skórą (jeśli wykluczona zostanie inna możliwa przyczyna: niedoczynność tarczycy) lub liszajcem. W takiej sytuacji warto zamienić jaja kurza na te od kur zielononóżek (podobno mniej alergizują), jaja przepiórcze, kacze lub gęsie. Można również spożywać same żółtka i dbać o wybór jaj oznaczonych cyfrą 0 – ekologiczne.

Surowe jajo
Nie polecam gdyż zawiera awidynę, substancję antyodżywczą, która niszczy witaminę H. Ponadto surowe białko może się gorzej przyswajać. Zdecydowanie bardziej polecam jajecznicę oraz jaja na miękko. Pamiętajmy, że najwartościowsze są jaja gdzie białko jest ścięte, a żółtko płynne, a nawet surowe.

Jak długo gotować?
Im krócej tym lepiej. Jeśli po gotowaniu widzisz wokół żółtka szarą otoczkę – to znaczy powstał siarczek żelaza (połączyły się dwa minerały z białka i żółtka), taki związek nie zostanie przez organizm przyswojony, ponadto jajo straciło 50% swoich wartości. Jajo nie lubi wysokich temperator bo zniszczeniu może ulec jeden z aminokwasów lizyna. Dlatego najlepiej kiedy jaja gotuje się krótko bez nakłuwania, to zapobiega podniesieniu się temperatury wewnątrz jaja powyżej 92st, przy których mogą nasilać się straty aminokwasów.

Mój sposób na „jaja na miękko” – wkładam do gotującej się wody i gotuję 5min, po tym czasie wyciągami i od razu pod bieżącą zimną wodę, żeby dalej się nie ścinało. Kiedy robię jajecznicę, oddzielam białka od żółtek, najpierw smażę białka, a następnie dodaję żółtka, zaraz po tym ściągam z patelni.

Oznaczenia jaj

  •  0 – jaja z produkcji ekologicznej
  •  1 – jaja z chowu na wolnym wybiegu
  •  2 – jaja z chowu ściółkowego
  •  3 – jaja z chowu klatkowego

Artykuł napisany dla Magazynu Opolskiej Blogosfery Kulinarnej COOLMAG

2014_wlasciwosci jaj2Właściwości jaj – Iwona Wierzbicka dla Cool Mag.

Uwaga – ważne informacje, przeczytaj zanim zastosujesz lub skopiujesz.

Autor

Iwona Wierzbicka
8 kwietnia 2014

Tagi

Pozostaw komentarz

Trzeba się zalogować, aby dodawać komentarze.

Podobne tematy

Kolorowe napoje – co kryją?

Wyobraź sobie scenkę: dziecko siedzi przed komputerem, pół dna gra, kładzie się spać po północy, zajada czipsy, paluszki, orzeszki, popija colą lub energetykiem, który teraz można kupić w litrowych butelkach. Stymulowane jest (niebieskim) światłem komputera,

WIĘCEJ >

Paleo jadłospis 15-09-2014

Poniedziałek, jak zwykle ciężki i pracowity dzień. Dzisiaj w pracy 8:00-20:00. Jedzonko zabrałam ze sobą. Rano była jajecznica z jaj przepiórczych, w pracy jaja + sałatka. Kolacja w domu to już same warzywa.

WIĘCEJ >

Bieganie, uziemianie i terapia zimnem – jakie mam efekty

Często pytacie mnie po co chodzę bosą stopą po trawie i po co to robię zimą? Miałam problem z tarczycą, suchą skórę, astmę przy lekkim wysiłku, wiecznie było mi zimno i byłam zmęczona. Postanowiłam się…

WIĘCEJ >

Paleo jadłospis 11-07-2014 kozy

Ciężki dzień… Pomyślałam i zaraz się skarciłam „MYŚL POZYTYWNIE” – dzień jest dokładnie taki jakim go sobie sami tworzymy. Pierwsze tworzenie rozpoczyna się w głowie, a dalsza część jest już efektem tego co zostało zakiełkowane…

WIĘCEJ >