logo
Szukaj
open close
logo
Szukaj
Szukaj

Dlaczego mąka migdałowa nie nadaje się do wypieków?

Pobierz aplikację

i zacznij pracę nad swoją dietę!

Slider

Tagi

Dlaczego mąka migdałowa nie nadaje się do wypieków?

migdaly-nie-do-pieczenia-iwona-wierzbicka.jpg

Ponieważ zawiera za dużo kwasów tłuszczowych wielonienasyconych, które są niestabilne termicznie i atmosferycznie. Jeśli ktoś jest fanem orzechów lub pestek, najlepiej jeśli będzie spożywał je w formie pierwotnej. Najzdrowsze są takie, które są świeżo łuskane (samodzielnie łuskane przed zjedzeniem) i w ten sposób zjadane.

Łuskanie ma też swoje plusy, łuskając – zjesz mniej! Nie chodzi tu bynajmniej o kaloryczność, ale przede wszystkim:

  • o zawartość kwasu fitynowego, który zawarty jest w orzechach, pestkach i zbożach (nieoczyszczonych). Kwas fitynowy chelatuje minerały (czyli wiąże się z nimi w trwałe kompleksy) i wydala z organizmu. Zatem jedząc większe ilości pełnoziarnistych zbóż, orzechów i pestek możesz mieć problem ze składnikami odżywczymi w organizmie. Jeśli Twoja dieta obfituje w orzechy i pestki warto je moczyć na 12h przed zjedzeniem (muszą być już łuskane), w ten sposób aktywizowany jest enzym fitaza znajdujący się w orzechu czy pestce, który rozkłada w części kwas fitynowy. Nie popadamy oczywiście w paranoję, bo pewne ilości kwasu fitynowego są dla nas korzystne – maja działanie antynowotworowe. Jeśli jadasz garść dziennie – nie musisz nic moczyć.
  • o zawartość kwasów omega 6, które powinny być w proporcji: omega 3 do 6 – 1:2 max 1:4. Wystarczy spojrzeć na poniższą tabelę by zauważyć jak ogromne ilości kwasów omega 6 znajdują się w pestkach i orzechach. Jeśli pierwotnie (przed erą zbóż) człowiek zjadał mięso, ryby, jaja i to co zebrał – to jego spożycie kwasów omega 3 i 6 mogło być łącznie na poziomie 2-5 g na dobę. Czasami większe gdy uwzględnić „wnętrzności” zwierząt. Wg mnie orzechy i pestki mają zbyt dużą zawartość kwasów wielonienasyconych na 100g produktu. Jeśli zatem zjadamy kilka sztuk lub garść jest w porządku, ale jeśli ktoś przygotowuje sobie alternatywne mleko lub piecze z takiej mąki – niebezpiecznie zwiększa podaż kwasów tłuszczowych w szczególności omega 6. Do tego nakłada się częste spożycie olejów roślinnych bogatych w kwasy wielonienasycone.

które orzechy czy pestki są do pieczenia - iwona wierzbicka

 

Porównanie zawartości kwasów tłuszczowych w pestkach, orzechach, mięsie i rybach (w wybranych fragmentach)

Slajd pochodzi z autorskiego webinarium Ajwen

Co z tymi kwasami

Migdały, jak i inne orzechy czy pestki typu dynia, słonecznik, sezam (wyjątek: kokos, laskowe, makadamia) zawierają ogromne ilości kwasów wielonienasyconych, głównie omega 6. Kwasy te jak wspomniałam powinny być spożywane w odpowiedniej proporcji do omega 3, co jest trudne, jeśli używa się olejów roślinnych, pije mleko roślinne i spożywa wypieki z pestek i orzechów. Można by było zbilansować omega 3 ale poprzez zjadanie ogromnych ilości oleju lnianego. Całe siemię lniane nic tu nie da, ponieważ nie rozgniecione ziarno nie zostanie strawione przez nasz układ pokarmowy. Nadmiar kwasów omega 6 przyczynia się do zaburzeń gospodarki hormonalnej, zwiększa się ryzyko nowotworów, powstają stany zapalne.

Rybami również nie zbilansujesz – bo oprócz omegi 3 zawierają omega 6. Ryby morskie, pod warunkiem że żyją w morzu, królik, dziczyzna, zwierzęta wypasane na łąkach zielonych, kiedy zaglądamy w tabele – również mają niemal idealne proporcje kwasów omega 3 do 6. Porównując orzechy i pestki – widać ogromną różnicę. Zatem produkt ten powinien być dodatkiem do codziennej diety, a nie jej podstawą.

Kwasy omega 3 i 6 czyli kwasy tłuszczowe wielonienasycone mają wysoką reaktywność. Łatwo się utleniają, jełczeją, psują, tworzą się wolne rodniki, z tego powodu oleje się rafinuje, a olej lniany budwigowy przechowuje w ciemnej butelce w lodówce. Nikt o zdrowych zmysłach nie wykorzysta oleju lnianego do smażenie bo doskonale wie, że się nie nadaje. Reakcja utleniania kwasów omega 3 przyczynia się do tworzenia się stanów zapalnych, miażdżycy, chorób autoimmunologicznych, nowotworów. Zatem już rafinacja czyni olej rakotwórczym.

Jeśli wiesz, że olej lniany powinien być trzymany w zimnym i kupujesz go w styropianie, następnie szybciutko niesiesz do lodówki to dlaczego kupujesz mielone siemię lniane, mąkę z dyni, mąkę migdałową? One mają takie same kwasy tłuszczowe! Różnią  się tym że olej lniany ma omega 3 a cała reszta wymieniona (poza zmielonym siemieniem lnianym) – omega 6 ale to wciąż to samo jeśli chodzi o niestabilność termiczną i atmosferyczną.

Pieczenie na mąkach bogatych w wielonienasycone kwasy tłuszczowe to to samo co smażenie na oleju lnianym, a nawet gorzej bo jeszcze dodatkowo zwiększasz dysbalans omega 3 do 6.które orzechy czy pestki są do pieczenia - iwona wierzbicka

Slajd z webinarium o tłuszczach autorstwa Ajwen.

Jaka zatem mąka?

Wybór na podstawie tabeli wydaje się być oczywisty:

  • Mąka kasztanowa – fajnie się klei, dobrze smakuje (zobacz mój przepis na kasztanowiec – bananowiec).
  • Mąka kokosowa – ma sporo tłuszczu ale nasyconego, stabilnego termicznie – słabo wiąże (czasami produkty się rozpadają).
  • Mąka z orzechów makadamia – niestety to dość droga opcja, a ponadto zawiera kwasy jednonienasycone – zatem lepiej po prostu spożywać orzechy w postaci surowej lub mleka. Pod względem kwasów omega 3 i 6 neutralne dla naszego organizmu.
  • Ponadto mąki: mąka żołędziowa, mąka z platanów (ja używam czasami niedojrzałych bananów), mogą być również mąki typu gryczana, jaglana, ryżowa, komosowa (z quinoa) czy amarantusowa. Gryczana i komosowa pod względem składników odżywczych są najlepsze. Amarantusowa smakuje nieco ziemiscie i nie wyrasta (można jej dodać tylko trochę).

które orzechy czy pestki są do pieczenia - iwona wierzbicka

 Kasztany (zatem mąka kasztanowa) ma sporo węglowodanów, a mało tłuszczów dlatego nadaje się „bardziej” do pieczenia. Można by było tutaj zarzucić tworzenie się innych związków, np. akrylamidu, ale jeśli pieczesz a nie smażysz to zdecydowanie zmniejszasz ryzyko (wytwarza się go mniej). Akrylamid m.in. powstaje podczas smażenia i pieczenia (głównie w zarumienionej części) produktów zawierających skrobię.

które orzechy czy pestki są do pieczenia - iwona wierzbicka 4

Tabele – źródło baza niemiecka BLS.

Przeczytaj również:

Uwaga – ważne informacje, przeczytaj zanim zastosujesz lub skopiujesz.

 


Autor



Iwona Wierzbicka

Ponieważ zawiera za dużo kwasów tłuszczowych wielonienasyconych, które są niestabilne termicznie i atmosferycznie. Jeśli ktoś jest fanem orzechów lub pestek, najlepiej jeśli będzie spożywał je w formie pierwotnej. Najzdrowsze są takie, które są świeżo łuskane (samodzielnie łuskane przed zjedzeniem) i w ten sposób zjadane.

Łuskanie ma też swoje plusy, łuskając – zjesz mniej! Nie chodzi tu bynajmniej o kaloryczność, ale przede wszystkim:

  • o zawartość kwasu fitynowego, który zawarty jest w orzechach, pestkach i zbożach (nieoczyszczonych). Kwas fitynowy chelatuje minerały (czyli wiąże się z nimi w trwałe kompleksy) i wydala z organizmu. Zatem jedząc większe ilości pełnoziarnistych zbóż, orzechów i pestek możesz mieć problem ze składnikami odżywczymi w organizmie. Jeśli Twoja dieta obfituje w orzechy i pestki warto je moczyć na 12h przed zjedzeniem (muszą być już łuskane), w ten sposób aktywizowany jest enzym fitaza znajdujący się w orzechu czy pestce, który rozkłada w części kwas fitynowy. Nie popadamy oczywiście w paranoję, bo pewne ilości kwasu fitynowego są dla nas korzystne – maja działanie antynowotworowe. Jeśli jadasz garść dziennie – nie musisz nic moczyć.
  • o zawartość kwasów omega 6, które powinny być w proporcji: omega 3 do 6 – 1:2 max 1:4. Wystarczy spojrzeć na poniższą tabelę by zauważyć jak ogromne ilości kwasów omega 6 znajdują się w pestkach i orzechach. Jeśli pierwotnie (przed erą zbóż) człowiek zjadał mięso, ryby, jaja i to co zebrał – to jego spożycie kwasów omega 3 i 6 mogło być łącznie na poziomie 2-5 g na dobę. Czasami większe gdy uwzględnić „wnętrzności” zwierząt. Wg mnie orzechy i pestki mają zbyt dużą zawartość kwasów wielonienasyconych na 100g produktu. Jeśli zatem zjadamy kilka sztuk lub garść jest w porządku, ale jeśli ktoś przygotowuje sobie alternatywne mleko lub piecze z takiej mąki – niebezpiecznie zwiększa podaż kwasów tłuszczowych w szczególności omega 6. Do tego nakłada się częste spożycie olejów roślinnych bogatych w kwasy wielonienasycone.

które orzechy czy pestki są do pieczenia - iwona wierzbicka

 

Porównanie zawartości kwasów tłuszczowych w pestkach, orzechach, mięsie i rybach (w wybranych fragmentach)

Slajd pochodzi z autorskiego webinarium Ajwen

Co z tymi kwasami

Migdały, jak i inne orzechy czy pestki typu dynia, słonecznik, sezam (wyjątek: kokos, laskowe, makadamia) zawierają ogromne ilości kwasów wielonienasyconych, głównie omega 6. Kwasy te jak wspomniałam powinny być spożywane w odpowiedniej proporcji do omega 3, co jest trudne, jeśli używa się olejów roślinnych, pije mleko roślinne i spożywa wypieki z pestek i orzechów. Można by było zbilansować omega 3 ale poprzez zjadanie ogromnych ilości oleju lnianego. Całe siemię lniane nic tu nie da, ponieważ nie rozgniecione ziarno nie zostanie strawione przez nasz układ pokarmowy. Nadmiar kwasów omega 6 przyczynia się do zaburzeń gospodarki hormonalnej, zwiększa się ryzyko nowotworów, powstają stany zapalne.

Rybami również nie zbilansujesz – bo oprócz omegi 3 zawierają omega 6. Ryby morskie, pod warunkiem że żyją w morzu, królik, dziczyzna, zwierzęta wypasane na łąkach zielonych, kiedy zaglądamy w tabele – również mają niemal idealne proporcje kwasów omega 3 do 6. Porównując orzechy i pestki – widać ogromną różnicę. Zatem produkt ten powinien być dodatkiem do codziennej diety, a nie jej podstawą.

Kwasy omega 3 i 6 czyli kwasy tłuszczowe wielonienasycone mają wysoką reaktywność. Łatwo się utleniają, jełczeją, psują, tworzą się wolne rodniki, z tego powodu oleje się rafinuje, a olej lniany budwigowy przechowuje w ciemnej butelce w lodówce. Nikt o zdrowych zmysłach nie wykorzysta oleju lnianego do smażenie bo doskonale wie, że się nie nadaje. Reakcja utleniania kwasów omega 3 przyczynia się do tworzenia się stanów zapalnych, miażdżycy, chorób autoimmunologicznych, nowotworów. Zatem już rafinacja czyni olej rakotwórczym.

Jeśli wiesz, że olej lniany powinien być trzymany w zimnym i kupujesz go w styropianie, następnie szybciutko niesiesz do lodówki to dlaczego kupujesz mielone siemię lniane, mąkę z dyni, mąkę migdałową? One mają takie same kwasy tłuszczowe! Różnią  się tym że olej lniany ma omega 3 a cała reszta wymieniona (poza zmielonym siemieniem lnianym) – omega 6 ale to wciąż to samo jeśli chodzi o niestabilność termiczną i atmosferyczną.

Pieczenie na mąkach bogatych w wielonienasycone kwasy tłuszczowe to to samo co smażenie na oleju lnianym, a nawet gorzej bo jeszcze dodatkowo zwiększasz dysbalans omega 3 do 6.które orzechy czy pestki są do pieczenia - iwona wierzbicka

Slajd z webinarium o tłuszczach autorstwa Ajwen.

Jaka zatem mąka?

Wybór na podstawie tabeli wydaje się być oczywisty:

  • Mąka kasztanowa – fajnie się klei, dobrze smakuje (zobacz mój przepis na kasztanowiec – bananowiec).
  • Mąka kokosowa – ma sporo tłuszczu ale nasyconego, stabilnego termicznie – słabo wiąże (czasami produkty się rozpadają).
  • Mąka z orzechów makadamia – niestety to dość droga opcja, a ponadto zawiera kwasy jednonienasycone – zatem lepiej po prostu spożywać orzechy w postaci surowej lub mleka. Pod względem kwasów omega 3 i 6 neutralne dla naszego organizmu.
  • Ponadto mąki: mąka żołędziowa, mąka z platanów (ja używam czasami niedojrzałych bananów), mogą być również mąki typu gryczana, jaglana, ryżowa, komosowa (z quinoa) czy amarantusowa. Gryczana i komosowa pod względem składników odżywczych są najlepsze. Amarantusowa smakuje nieco ziemiscie i nie wyrasta (można jej dodać tylko trochę).

które orzechy czy pestki są do pieczenia - iwona wierzbicka

 Kasztany (zatem mąka kasztanowa) ma sporo węglowodanów, a mało tłuszczów dlatego nadaje się „bardziej” do pieczenia. Można by było tutaj zarzucić tworzenie się innych związków, np. akrylamidu, ale jeśli pieczesz a nie smażysz to zdecydowanie zmniejszasz ryzyko (wytwarza się go mniej). Akrylamid m.in. powstaje podczas smażenia i pieczenia (głównie w zarumienionej części) produktów zawierających skrobię.

które orzechy czy pestki są do pieczenia - iwona wierzbicka 4

Tabele – źródło baza niemiecka BLS.

Przeczytaj również:

Uwaga – ważne informacje, przeczytaj zanim zastosujesz lub skopiujesz.

 


Autor

Iwona Wierzbicka
13 marca 2015

Tagi

Komentarzy: 3

  1. Kasia 14 września 2015 o 10:32

    Dzień dobry, zastanawia mnie pewien fakt. Wyobrażam sobie, że podczas produkcji mąki z orzechów, migdałów, tłuszcz jest oddzielany, żeby powstał suchy proszek. Oczywiście na pewno trochę tego tłuszczu zostaje, ale nie można równać zawartości tłuszczu w migdałach z zawartością tłuszczu w mące migdałowej. Mogę się mylić, bo nie znam się na produkcji mąk niechlebowych. Ale np. porównując tłustość wiórek kokosowych i mąki kokosowej, wydaje mi się logiczne, że ten tłuszcz został oddzielony i wyobrażam sobie, że analogicznie dzieje się w przypadku migdałów, orzechów.

    • Emilia 7 listopada 2016 o 11:07

      Mąka migdałowa to po prostu zmielone migdały. Więc nie jest pozbawiona tłuszczu.
      Mąka kokosowa może powstawać np. z „odpadów” po robieniu mleka kokosowego, więc stąd może być niższa zawartość tłuszczu w mące kokosowej niż w wiórkach kokosowych.
      No i różnica że migdały mają kwasy tłuszczowe nienasycone niestabilne w wysokich temp, a kokos nasycone lepiej znoszące obróbkę termiczną.

  2. Janek 15 lutego 2017 o 09:24

    Witam a co w takim razie z kwasem fitynowym w mące gryczanej – przeciez mąki nie namaczamy ?

Pozostaw komentarz

Trzeba się zalogować, aby dodawać komentarze.

Podobne tematy

Życie to encyklopedia – otwórz się na ludzi!

W życiu miałam wiele etapów w tym takie kiedy studiowałam 2 kierunki i robiłam wszystkie możliwe kursy. Zawsze miałam wrażenie, że wiem zbyt mało. Zamknięta na ludzi otwarta na kursy. Nie miałam czasu na rozmowę…

WIĘCEJ >

Dieta bez glutenu i bez nabiału w żywieniu sportowców

Iwona Wierzbicka dla Asystent Trenera o wpływie glutenu i laktozy na organizm człowieka. Wiele osób ma nietolerancje na wymienione składniki, w większym lub mniejszym stopniu. Poprawę samopoczucia odnotowano nawet u osób zdrowych, którzy wyeliminowali laktozę

WIĘCEJ >

Wieprzowina w diecie osób aktywnych fizycznie

Wieprzowina nie jest najtłustszym mięsem. Łosoś ma więcej tłuszczów nasyconych niż kotlet schabowy. 50% tłuszczów w schabowszczaku jest takich samych jak w oliwie z oliwek?

WIĘCEJ >

Wiosna idzie – czas na odchudzanie

Zmień życie raz na zawsze na lepsze, pokochaj swój nowy styl życia, pokochaj "nowe" jedzenie, naucz się robić zakupy, naucz się przygotowywać posiłki, poświęć na to 1 miesiąc swojego życia, a już nigdy co wiosnę

WIĘCEJ >