logo
Szukaj
open close
logo
Szukaj
Szukaj

Które tłuszcze są szkodliwe?

Slide
Pobierz aplikację

i zacznij pracę nad swoją dietę!

Tagi

Które tłuszcze są szkodliwe?

ktore-tluszcze-sa-szkodliwe.jpg

Tłuszcze – kiedy mogą szkodzić

Dieta paleo oraz inne systemy żywieniowe opierające się na ograniczeniu ilości spożywanych węglowodanów charakteryzują się z natury większą ilością tłuszczu w diecie. Nasz organizm do funkcjonowania potrzebuje energii i jeśli odejmujemy z diety węglowodany, to ten ubytek musimy uzupełnić – zwykle, i słusznie, wybór pada na tłuszcz.

Podobnie jak w przypadku węglowodanów, tak samo w przypadku tłustego makroskładnika – jakość ma olbrzymie znaczenie. I dzisiaj porozmawiamy sobie o tym jakich tłuszczów unikać w swojej diecie, jeśli celujesz w poprawę swojego zdrowia oraz zrzucenie kilku zbędnych kilogramów.

Tłuszcze roślinne z omega 6

Tłuszcze wielonienasycone dzielimy na kwasy tłuszczowe omega 3 i omega 6. Ta pierwsza grupa, w dużym uproszczeniu, ma działanie przeciwzapalne. Drugi zestaw kwasów tłuszczowych działa natomiast zgoła inaczej, bo prozapalnie. Oba rodzaje są w naszej diecie potrzebne i niezbędne, ich odpowiednia podaż zapewnia odpowiednie funkcjonowanie organizmu. Bardzo istotna jest również ich odpowiednia proporcja. Omega 6 do omega 3 powinny występować w proporcji od 2:1 do 4:1. Tymczasem w XXI w. ze względu na wszechobecność omega 6 i niechęć do jedzenia ryb, wśród Polaków te proporcje bardziej przypominają 20-40 do 1.

Nadmiar kwasów tłuszczowych omega 6 i niedobór przeciwzapalnych omega 3 to jeden z najprostszych sposobów na rozwój stanów zapalnych w Twoim organizmie. Omega 6 występują przede wszystkim w tłuszczach i olejach z roślin. Unikaj więc olejów takich jak olej słonecznikowy, sezamowy czy rzepakowy oraz nadmiernego spożycia nasion słonecznika czy orzechów, ponieważ wszystko to może wpływać na powstawanie stanów zapalnych w organizmie.

Tłuszcze trans

Wielonienasycone kwasy tłuszczowe, czyli przede wszystkim tłuszcze pochodzące z roślin, zawierają w swojej budowie wiązania podwójne. Czyni je to podatnymi na wyższe temperatury, kiedy jakieś wiązanie podwójne się rozpadnie powstają popularne już tłuszcze trans.

Tłuszcze trans nie są jeszcze dobrze zbadane. Dzieje się tak dlatego, że ich historia nie jest zbyt długa. Tłuszcze te nie są naturalne, powstały dopiero w latach 50-tych w procesach obróbki przeprowadzanych przez ludzi.

Badania pokazują, że ta sztuczna, nienaturalna grupa tłuszczów ma wyjątkowo niekorzystny wpływ na zdrowie człowieka. Niestety w Europie nie ma obowiązku oznaczania ilości tego rodzaju tłuszczów na opakowaniu. Tymczasem już 3% dziennego zapotrzebowania kalorycznego dostarczanego z tłuszczów trans zwiększa diametralnie ryzyko wystąpienia chorób serca.

Tłuszcze trans są również wiązane z występowaniem stanów zapalnych w różnych częściach organizmu oraz powstawaniem nowotworów. Istnieje też teoria, która mówi, że niczym metale ciężkie potrafią się one odkładać i kumulować w naszym organizmie, co jeszcze potęguje zagrożenie z nimi związane.

Ten rodzaj tłuszczu znajdziesz przede wszystkim w przetworzonej żywności: ciastka, chipsy, batony czy też frytki. Dodatkowym źródłem może być niestety Twój własny dom, jeśli decydujesz się smażyć na olejach takich jak słonecznikowy czy sezamowy. Z tego samego względu nie należy prażyć orzechów i nasion oraz smażyć tłustych ryb, które również zawierają tłuszcze wielonienasycone.

Uwaga: ważne informacje, przeczytaj zanim zastosujesz lub skopiujesz.

Autor



Mateusz Ostręga

Tłuszcze – kiedy mogą szkodzić

Dieta paleo oraz inne systemy żywieniowe opierające się na ograniczeniu ilości spożywanych węglowodanów charakteryzują się z natury większą ilością tłuszczu w diecie. Nasz organizm do funkcjonowania potrzebuje energii i jeśli odejmujemy z diety węglowodany, to ten ubytek musimy uzupełnić – zwykle, i słusznie, wybór pada na tłuszcz.

Podobnie jak w przypadku węglowodanów, tak samo w przypadku tłustego makroskładnika – jakość ma olbrzymie znaczenie. I dzisiaj porozmawiamy sobie o tym jakich tłuszczów unikać w swojej diecie, jeśli celujesz w poprawę swojego zdrowia oraz zrzucenie kilku zbędnych kilogramów.

Tłuszcze roślinne z omega 6

Tłuszcze wielonienasycone dzielimy na kwasy tłuszczowe omega 3 i omega 6. Ta pierwsza grupa, w dużym uproszczeniu, ma działanie przeciwzapalne. Drugi zestaw kwasów tłuszczowych działa natomiast zgoła inaczej, bo prozapalnie. Oba rodzaje są w naszej diecie potrzebne i niezbędne, ich odpowiednia podaż zapewnia odpowiednie funkcjonowanie organizmu. Bardzo istotna jest również ich odpowiednia proporcja. Omega 6 do omega 3 powinny występować w proporcji od 2:1 do 4:1. Tymczasem w XXI w. ze względu na wszechobecność omega 6 i niechęć do jedzenia ryb, wśród Polaków te proporcje bardziej przypominają 20-40 do 1.

Nadmiar kwasów tłuszczowych omega 6 i niedobór przeciwzapalnych omega 3 to jeden z najprostszych sposobów na rozwój stanów zapalnych w Twoim organizmie. Omega 6 występują przede wszystkim w tłuszczach i olejach z roślin. Unikaj więc olejów takich jak olej słonecznikowy, sezamowy czy rzepakowy oraz nadmiernego spożycia nasion słonecznika czy orzechów, ponieważ wszystko to może wpływać na powstawanie stanów zapalnych w organizmie.

Tłuszcze trans

Wielonienasycone kwasy tłuszczowe, czyli przede wszystkim tłuszcze pochodzące z roślin, zawierają w swojej budowie wiązania podwójne. Czyni je to podatnymi na wyższe temperatury, kiedy jakieś wiązanie podwójne się rozpadnie powstają popularne już tłuszcze trans.

Tłuszcze trans nie są jeszcze dobrze zbadane. Dzieje się tak dlatego, że ich historia nie jest zbyt długa. Tłuszcze te nie są naturalne, powstały dopiero w latach 50-tych w procesach obróbki przeprowadzanych przez ludzi.

Badania pokazują, że ta sztuczna, nienaturalna grupa tłuszczów ma wyjątkowo niekorzystny wpływ na zdrowie człowieka. Niestety w Europie nie ma obowiązku oznaczania ilości tego rodzaju tłuszczów na opakowaniu. Tymczasem już 3% dziennego zapotrzebowania kalorycznego dostarczanego z tłuszczów trans zwiększa diametralnie ryzyko wystąpienia chorób serca.

Tłuszcze trans są również wiązane z występowaniem stanów zapalnych w różnych częściach organizmu oraz powstawaniem nowotworów. Istnieje też teoria, która mówi, że niczym metale ciężkie potrafią się one odkładać i kumulować w naszym organizmie, co jeszcze potęguje zagrożenie z nimi związane.

Ten rodzaj tłuszczu znajdziesz przede wszystkim w przetworzonej żywności: ciastka, chipsy, batony czy też frytki. Dodatkowym źródłem może być niestety Twój własny dom, jeśli decydujesz się smażyć na olejach takich jak słonecznikowy czy sezamowy. Z tego samego względu nie należy prażyć orzechów i nasion oraz smażyć tłustych ryb, które również zawierają tłuszcze wielonienasycone.

Uwaga: ważne informacje, przeczytaj zanim zastosujesz lub skopiujesz.

Autor

Mateusz Ostręga
7 listopada 2017

Tagi

Pozostaw komentarz

Trzeba się zalogować, aby dodawać komentarze.

Podobne tematy

Sezonowość – jak przetrwać zimę bez świeżych warzyw?

Kiszonki – zawierają korzystny kwas mlekowy, który wspomaga naszą florę bakteryjną, ułatwia trawienie oraz wspomaga odporność. Ponadto kiszonki bogate są w witaminę C oraz bardzo ważną witaminę K i B, których ilość się zwiększa pod

WIĘCEJ >

Ćwiczenia a hormony

Aktywność fizyczna w kontekście zaburzeń hormonalnych u kobiet budzi wiele wątpliwości. Niezwykle często, wśród kobiet dotkniętych problemami hormonalnymi, pojawia się wątpliwość – czy aktywność fizyczna w ich przypadku nie przyniesie więcej szkody, niż pożytku? Zwykło…

WIĘCEJ >

Napoje dla dzieci – aromaty

Wiele soczków czy napojów zawiera "aromaty". To składnik, na który wiele osób nie zwraca uwagi. Dzieci kochają wyrazisty smak, a rodzic ma pewność, że to coś co jest w butelce jest faktycznie z tego co

WIĘCEJ >

Cukier, słodziki, stewia, xylitol

Stevia - badania są różne i zdania podzielone, wiele się mówi o jej antycukrzycowym działaniu bo obniża cukier, ale to obniżenie wynika ze zwiększonego wydzielania insuliny, jakimś cudem działa na wyspy beta trzustki i nie

WIĘCEJ >