logo
Szukaj
open close
logo
Szukaj
Szukaj

Czy można jeść owoce mając insulinooporność?

Slide
Pobierz aplikację

i zacznij pracę nad swoją dietę!

Tagi

Czy można jeść owoce mając insulinooporność?

czy-mozna-jesc-owoce-majac-insulinoopornosc

Tak i nie! To zależy. Oczywiście, że każdy jest inny i każdy inaczej zareaguje na określony pokarm. Można tyć jedząc jaja ponieważ ma się nietolerancję na nie, można chudnąć jedząc chleb ponieważ cierpi się na celiakię, a można tyć jedząc owoce ponieważ powodują u niektórych osób wzdęcia, a tym samym stan zapalny.

Pokarm dla insulinoopornych (IO)

Nie istnieje coś takiego jak pokarm dla insulinoopornych. Myślę, że wiele osób dowiadując się, że ma tą przypadłość oczekuje gotowej tabeli: wolno – nie wolno. Byłoby to zbyt proste, a jednocześnie wprowadzające w błąd. Osoby cierpiące na celiakię znajdują w sklepach produkty z przekreślonym kłosem i można powiedzieć, że jest im łatwiej, a osoby które mają IO chciałyby znajdować w sklepie pokarmy oznaczone przekreślonym IO.

Jeśli kiedyś coś takiego nastąpi, a podejrzewam, że tak bo IO jest coraz bardziej popularna i coraz więcej się o niej mówi, a zatem producenci fit-wynalazków będą chcieli podbić swoje zyski to będzie to oszustwo i żerowanie na naszej skłonności do poszukiwania łatwych rozwiązań.

Wiele twarzy choroby

Insulinooporność ma wiele twarzy i nie wynika zwykle z nadużywania węglowodanów w diecie. Niektóre osoby cierpią na IO z powodu stanu zapalnego, a stan zapalny może być indukowany przez wiele czynników, w tym żywieniowych, ale również dotyczących stylu życia jak również poprzez inne choroby. Przykładowe czynniki powodujące stan zapalny, a co za tym idzie mogące wywołać insulinooporność to (jedne z wielu):

  • zepsuty ząb
  • problem z jelitami
  • brak 7-8 godzin snu na dobę
  • chodzenie później spać niż o 22:00
  • niebieskie światło
  • stresująca praca lub życie
  • brak aktywności na świeżym powietrzu

Innymi czynnikami mogą być czynniki żywieniowe, np:

  • niedobór enzymów trawiących pokarm (np. nietolerancja FODMAP)
  • zbyt częste jedzenie (nadmierne wydzielanie insuliny)
  • jedzenie węglowodanów w każdym posiłku nawet jeśli mają niski indeks glikemiczny
  • siedzący tryb życia i nadużywanie węglowodanów

Podane powyżej czynniki są oczywiście wybiórcze i stanowią ułamek tego co ma wpływ na ogólny stan zdrowia. Więcej na temat tych czynników i tego jak sobie z nimi poradzić będę mówiła na moim wykładzie Dieta w insulinooporności.

Jeśli już wiem, że insulinooporność ma często swoje źródło w stanie zapalnym, to pytanie o to czy dany produkt pomoże nam wyjść z IO jest bezzasadne.

Nie śpię bo pracuję

Dzisiaj żyjemy w takich czasach, że większość osób bierze udział w wyścigu szczurów i żyje w przewlekłym stresie. Jeśli pracujesz do późna, albo nawet nie pracujesz, a oglądasz coś na telefonie, komputerze czy w telewizorze to Twoja przysadka mózgowa zostaje naświetlona poprzez oczy niebieskim światłem. Powoduje to pomylenie przez organizm nocy z dniem, ponadto stres z tym związany robi dodatkowe szkody. Nasz rytm dobowy wygląda tak, że rano budzi nas wysoki poziom kortyzolu, a wieczorem kiedy spada wydziela się melatonina, która nas usypia. Jeśli wieczorem kortyzol jest wysoki, możemy czuć się zmęczeni, ale zasnąć nie możemy. W konsekwencji sen będzie krótszy i niespokojny. Efekt? Brak regeneracji, stan zapalny, zaburzenia wydzielania hormonów.

Badania pokazują, że osoby, które krócej śpią są bardziej otyłe, mają częściej choroby metaboliczne, cukrzycę i insulinooporność.

Czy mogę zjeść owoc?

Tak jak powiedziałam na początku – to zależy. Jeśli nie masz po nim wzdęć, nie czujesz wilczego głodu, nie zasypiasz – to TAK. Owoce najlepiej się trawią na pusty żołądek, co oznacza że np. na drugie śniadanie, albo kolację. Osoby aktywne fizycznie mogą zjeść owoc po treningu, a następnie po godzinie zjeść normalny posiłek. Nie powinno się natomiast jeść owoców po posiłku z mięsem, ponieważ utrudnia to trawienie, gdyż mięso wymaga kwaśnego środowiska. Efektem tego będzie uczucie ciężkości, przelewanie się, wzdęcia bądź zgaga.

Osoby z IO również mogą jeść owoce na kolacje. Wyrządzą mniej szkody (o ile w ogóle wyrządzą) niż zjedzenie wieczorem pokarmu białkowego, który trawi się długo i podnosi poziom insuliny, a ta blokuje możliwość „spalania” tkanki tłuszczowej.

Podsumowując

Wiele osób skupia się na czynnikach żywieniowych pytając na grupach wsparcia czy mogą zjeść to czy tamto, a zupełnie nie zwracają uwagi na to, że ich IO może nie mieć podłoża żywieniowego lecz stricte dotyczy stylu życia: brak snu, stres, brak spacerów, brak relaksu. Może się okazać, że zmieniając styl życia i troszkę dietę, choćby na czystą michę (nagrałam o tym film na YT) nie będziemy musieli rezygnować z wielu smacznych pokarmów.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Autor



Iwona Wierzbicka

Tak i nie! To zależy. Oczywiście, że każdy jest inny i każdy inaczej zareaguje na określony pokarm. Można tyć jedząc jaja ponieważ ma się nietolerancję na nie, można chudnąć jedząc chleb ponieważ cierpi się na celiakię, a można tyć jedząc owoce ponieważ powodują u niektórych osób wzdęcia, a tym samym stan zapalny.

Pokarm dla insulinoopornych (IO)

Nie istnieje coś takiego jak pokarm dla insulinoopornych. Myślę, że wiele osób dowiadując się, że ma tą przypadłość oczekuje gotowej tabeli: wolno – nie wolno. Byłoby to zbyt proste, a jednocześnie wprowadzające w błąd. Osoby cierpiące na celiakię znajdują w sklepach produkty z przekreślonym kłosem i można powiedzieć, że jest im łatwiej, a osoby które mają IO chciałyby znajdować w sklepie pokarmy oznaczone przekreślonym IO.

Jeśli kiedyś coś takiego nastąpi, a podejrzewam, że tak bo IO jest coraz bardziej popularna i coraz więcej się o niej mówi, a zatem producenci fit-wynalazków będą chcieli podbić swoje zyski to będzie to oszustwo i żerowanie na naszej skłonności do poszukiwania łatwych rozwiązań.

Wiele twarzy choroby

Insulinooporność ma wiele twarzy i nie wynika zwykle z nadużywania węglowodanów w diecie. Niektóre osoby cierpią na IO z powodu stanu zapalnego, a stan zapalny może być indukowany przez wiele czynników, w tym żywieniowych, ale również dotyczących stylu życia jak również poprzez inne choroby. Przykładowe czynniki powodujące stan zapalny, a co za tym idzie mogące wywołać insulinooporność to (jedne z wielu):

  • zepsuty ząb
  • problem z jelitami
  • brak 7-8 godzin snu na dobę
  • chodzenie później spać niż o 22:00
  • niebieskie światło
  • stresująca praca lub życie
  • brak aktywności na świeżym powietrzu

Innymi czynnikami mogą być czynniki żywieniowe, np:

  • niedobór enzymów trawiących pokarm (np. nietolerancja FODMAP)
  • zbyt częste jedzenie (nadmierne wydzielanie insuliny)
  • jedzenie węglowodanów w każdym posiłku nawet jeśli mają niski indeks glikemiczny
  • siedzący tryb życia i nadużywanie węglowodanów

Podane powyżej czynniki są oczywiście wybiórcze i stanowią ułamek tego co ma wpływ na ogólny stan zdrowia. Więcej na temat tych czynników i tego jak sobie z nimi poradzić będę mówiła na moim wykładzie Dieta w insulinooporności.

Jeśli już wiem, że insulinooporność ma często swoje źródło w stanie zapalnym, to pytanie o to czy dany produkt pomoże nam wyjść z IO jest bezzasadne.

Nie śpię bo pracuję

Dzisiaj żyjemy w takich czasach, że większość osób bierze udział w wyścigu szczurów i żyje w przewlekłym stresie. Jeśli pracujesz do późna, albo nawet nie pracujesz, a oglądasz coś na telefonie, komputerze czy w telewizorze to Twoja przysadka mózgowa zostaje naświetlona poprzez oczy niebieskim światłem. Powoduje to pomylenie przez organizm nocy z dniem, ponadto stres z tym związany robi dodatkowe szkody. Nasz rytm dobowy wygląda tak, że rano budzi nas wysoki poziom kortyzolu, a wieczorem kiedy spada wydziela się melatonina, która nas usypia. Jeśli wieczorem kortyzol jest wysoki, możemy czuć się zmęczeni, ale zasnąć nie możemy. W konsekwencji sen będzie krótszy i niespokojny. Efekt? Brak regeneracji, stan zapalny, zaburzenia wydzielania hormonów.

Badania pokazują, że osoby, które krócej śpią są bardziej otyłe, mają częściej choroby metaboliczne, cukrzycę i insulinooporność.

Czy mogę zjeść owoc?

Tak jak powiedziałam na początku – to zależy. Jeśli nie masz po nim wzdęć, nie czujesz wilczego głodu, nie zasypiasz – to TAK. Owoce najlepiej się trawią na pusty żołądek, co oznacza że np. na drugie śniadanie, albo kolację. Osoby aktywne fizycznie mogą zjeść owoc po treningu, a następnie po godzinie zjeść normalny posiłek. Nie powinno się natomiast jeść owoców po posiłku z mięsem, ponieważ utrudnia to trawienie, gdyż mięso wymaga kwaśnego środowiska. Efektem tego będzie uczucie ciężkości, przelewanie się, wzdęcia bądź zgaga.

Osoby z IO również mogą jeść owoce na kolacje. Wyrządzą mniej szkody (o ile w ogóle wyrządzą) niż zjedzenie wieczorem pokarmu białkowego, który trawi się długo i podnosi poziom insuliny, a ta blokuje możliwość „spalania” tkanki tłuszczowej.

Podsumowując

Wiele osób skupia się na czynnikach żywieniowych pytając na grupach wsparcia czy mogą zjeść to czy tamto, a zupełnie nie zwracają uwagi na to, że ich IO może nie mieć podłoża żywieniowego lecz stricte dotyczy stylu życia: brak snu, stres, brak spacerów, brak relaksu. Może się okazać, że zmieniając styl życia i troszkę dietę, choćby na czystą michę (nagrałam o tym film na YT) nie będziemy musieli rezygnować z wielu smacznych pokarmów.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Autor

Iwona Wierzbicka
15 stycznia 2018

Tagi

Pozostaw komentarz

Trzeba się zalogować, aby dodawać komentarze.

Podobne tematy

8kg mniej przy insulinoopornosći

  Pacjent naszej dietetyk Joanny Jędrzejczak – Jackowskiej ???? Mężczyzna, lat 34 Początkowa masa ciała 92 kg przy 180 cm wzrostu. Stosował dietę mocno przetworzoną, jadł dużo rzeczy mącznych, słodycze, czasem alkohol, cola. Zgłoszone problemy: ???? Dolegliwości…

WIĘCEJ >

Radio Opole: Diety cud w sieci

W rozmowie dla Radia Opole Iwona Wierzbicka mówi o dostępnych w sieci dietach cud, co było inspiracją do 10 zasad i czym jest grupa 30-dniowe wyzwanie.

WIĘCEJ >

Aromaty – co może się kryć pod tym pojęciem

Aromat, aromaty, aromat naturalny, aromat identyczny z naturalnym - czy są bezpieczne? Tego nie wiem, zgodnie z ustawodawstwem tak... Podobno niektóre dzieci bardziej lubią produkty z aromatem truskawki niż z prawdziwą truskawką.

WIĘCEJ >

Dieta na problemy skórne i trądzik

Wiele osób, które mają problemy z cerą udaje się po prostu do dermatologa, następnie stosują maści, kremy bądź łykają antybiotyki. Czy cera to tylko kwestia powierzchowności, czy może zdrowie cery zaczyna się od środka, np.,…

WIĘCEJ >