logo
Szukaj
open close
logo
Szukaj
Szukaj

Jak się pozbyć toksyn z warzyw?

Slide
Pobierz aplikację

i zacznij pracę nad swoją dietę!

Tagi

Jak się pozbyć toksyn z warzyw?

jak-zmniejszyc-ilosc-toksyn-w-warzywach-ajwendieta-2-1024x757.jpg

Dowiedz się jak jeść zdrowiej, jak zmniejszyć ilość toksyn w warzywach, jak sprawić by zielona sałata była bardziej odżywcza. Poniżej kilka sprawdzonych sposobów na zdrowsze warzywa i owce.

Rośliny akumulują azotany głównie w liściach oraz w organach spichrzowych, należy więc szczególnie uważać przy uprawie warzyw liściowych (sałata, kapusta, szpinak) oraz tych gdzie zjadamy organ spichrzowy (burak, pietruszka, pasternak, marchew). Przy uprawie warzyw, w których zjadamy owoc (z botanicznego punktu widzenia) lub nasiona – (ogórek, pomidor, fasola, groch) nie musimy aż tak uważać na azotany, ponieważ owoc czy nasiona- to organ rozmnażania, czyli przetrwania gatunku jest priorytetem życiowym roślin, a co za tym idzie rośliny nie będą w tych organach akumulować szkodliwych substancji.

Co należy zrobić aby zmniejszyć zawartość azotanów w warzywach kupionych

  • Kupując warzywa należy zwrócić uwagę czy nie są one uszkodzone, poobijane- wszelkie uszkodzenia po zbiorze powodują stres, a co za tym idzie mniejszą aktywność reduktazy azotanowej oraz wydzielanie się wielu substancji szkodliwych dla organizmu człowieka.
  • Warzywa przechowujemy w lodówce, w odpowiedniej wilgotności- warzywa liściowe zwilżamy wodą.
  • Przed zjedzeniem wystawić na pół godziny na słońce (światło reguluje aktywność reduktazy- im go więcej tym jej większa aktywność).
  • Warzywa na sałatkę kroimy bezpośrednio przed zjedzeniem, nie przechowujemy pokrojonych warzyw, ponieważ ich uszkadzanie (czyli krojenie też) powoduje stres o czym pisałam już w pierwszym punkcie.
  • Przygotowując kalafiora lub brokuła, odcinamy do zjedzenia tylko same róże, nie zjadamy zgrubiałej łodygi- tam się akumuluje najwięcej azotanów, nie zjadamy głąba z kapusty, często w samej kapuście jest dopuszczalna zawartość azotanów, w głąbie kilkakrotnie przekracza normę!!!
  • Krojąc kapustę pamiętamy, że najmniej azotanów zawierają końce liści, im bardziej zbliżamy się do głąba, im bielsze i grubsze są liście tym azotanów jest tam więcej
  • Kupując zioła w doniczce nie dodajemy ich od razu do potraw, należy odczekać minimum dwa tygodnie podlewania ich samą wodą, żeby zdążyły zredukować wszystkie nawozy (takie rośliny nawożone są niestety dolistnie).

Fragment artykułu udostępnionego przez Annę Hostyńską

JAK USUNĄĆ TOKSYNY Z WARZYW 

w ten sposób usuniesz toksyny zewnętrzne.

  • Mycie w occie (woda musi mieć odczyn kwaśny) 3-5 min – namoczyć (może pomóc usunąć bakterie), na 1 litr – ½ szklanki octu (najlepiej jabłkowego) lub kwasku cytrynowego 2-3 łyżki.
  • Wylewamy wodę.
  • Wlewamy nową z sodą oczyszczoną 3-5min (odczyn zasadowy). Na 1l – 1-2łyżki sody oczyszczonej. Najpierw kwaśny później zasadowy.
  • Woda po płukaniu może stać się mętna, żółtawa czy z tłustym kożuchem.
  • Płuczemy, szorujemy, suszymy, wkładamy do lodówki.
  • Na 30 minut przed spożyciem – kładziemy na parapecie (reduktaza azotanowa).

Uwaga – ważne informacje, przeczytaj zanim zastosujesz lub skopiujesz.

Autor



Iwona Wierzbicka

Dowiedz się jak jeść zdrowiej, jak zmniejszyć ilość toksyn w warzywach, jak sprawić by zielona sałata była bardziej odżywcza. Poniżej kilka sprawdzonych sposobów na zdrowsze warzywa i owce.

Rośliny akumulują azotany głównie w liściach oraz w organach spichrzowych, należy więc szczególnie uważać przy uprawie warzyw liściowych (sałata, kapusta, szpinak) oraz tych gdzie zjadamy organ spichrzowy (burak, pietruszka, pasternak, marchew). Przy uprawie warzyw, w których zjadamy owoc (z botanicznego punktu widzenia) lub nasiona – (ogórek, pomidor, fasola, groch) nie musimy aż tak uważać na azotany, ponieważ owoc czy nasiona- to organ rozmnażania, czyli przetrwania gatunku jest priorytetem życiowym roślin, a co za tym idzie rośliny nie będą w tych organach akumulować szkodliwych substancji.

Co należy zrobić aby zmniejszyć zawartość azotanów w warzywach kupionych

  • Kupując warzywa należy zwrócić uwagę czy nie są one uszkodzone, poobijane- wszelkie uszkodzenia po zbiorze powodują stres, a co za tym idzie mniejszą aktywność reduktazy azotanowej oraz wydzielanie się wielu substancji szkodliwych dla organizmu człowieka.
  • Warzywa przechowujemy w lodówce, w odpowiedniej wilgotności- warzywa liściowe zwilżamy wodą.
  • Przed zjedzeniem wystawić na pół godziny na słońce (światło reguluje aktywność reduktazy- im go więcej tym jej większa aktywność).
  • Warzywa na sałatkę kroimy bezpośrednio przed zjedzeniem, nie przechowujemy pokrojonych warzyw, ponieważ ich uszkadzanie (czyli krojenie też) powoduje stres o czym pisałam już w pierwszym punkcie.
  • Przygotowując kalafiora lub brokuła, odcinamy do zjedzenia tylko same róże, nie zjadamy zgrubiałej łodygi- tam się akumuluje najwięcej azotanów, nie zjadamy głąba z kapusty, często w samej kapuście jest dopuszczalna zawartość azotanów, w głąbie kilkakrotnie przekracza normę!!!
  • Krojąc kapustę pamiętamy, że najmniej azotanów zawierają końce liści, im bardziej zbliżamy się do głąba, im bielsze i grubsze są liście tym azotanów jest tam więcej
  • Kupując zioła w doniczce nie dodajemy ich od razu do potraw, należy odczekać minimum dwa tygodnie podlewania ich samą wodą, żeby zdążyły zredukować wszystkie nawozy (takie rośliny nawożone są niestety dolistnie).

Fragment artykułu udostępnionego przez Annę Hostyńską

JAK USUNĄĆ TOKSYNY Z WARZYW 

w ten sposób usuniesz toksyny zewnętrzne.

  • Mycie w occie (woda musi mieć odczyn kwaśny) 3-5 min – namoczyć (może pomóc usunąć bakterie), na 1 litr – ½ szklanki octu (najlepiej jabłkowego) lub kwasku cytrynowego 2-3 łyżki.
  • Wylewamy wodę.
  • Wlewamy nową z sodą oczyszczoną 3-5min (odczyn zasadowy). Na 1l – 1-2łyżki sody oczyszczonej. Najpierw kwaśny później zasadowy.
  • Woda po płukaniu może stać się mętna, żółtawa czy z tłustym kożuchem.
  • Płuczemy, szorujemy, suszymy, wkładamy do lodówki.
  • Na 30 minut przed spożyciem – kładziemy na parapecie (reduktaza azotanowa).

Uwaga – ważne informacje, przeczytaj zanim zastosujesz lub skopiujesz.

Autor

Iwona Wierzbicka
14 maja 2015

Tagi

Pozostaw komentarz

Trzeba się zalogować, aby dodawać komentarze.

Podobne tematy

Napoje dla dzieci – aromaty

Wiele soczków czy napojów zawiera "aromaty". To składnik, na który wiele osób nie zwraca uwagi. Dzieci kochają wyrazisty smak, a rodzic ma pewność, że to coś co jest w butelce jest faktycznie z tego co

WIĘCEJ >

Jak zadbać o wątrobę?

Wątroba jest jednym z najważniejszych narządów w naszym organizmie. Spełnia różnorakie funkcje, takie jak między innymi: wydzielanie żółci, potrzebnej do trawienia niektórych rodzajów tłuszczów; bierze udział w przemianach węglowodanów, białek i tłuszczów. Ważny narząd Wychwytuje…

WIĘCEJ >

Piramida żywienia dziecka wg Ajwen (Iwona Wierzbicka)

Piramida żywienia dzieci wg Ajwen - to nowa propozycja zupełnie odmienna od tradycyjnej piramidy, gdzie u podstawy są warzywa, a piętro wyżej mięso, w tym czerwone, jaja (bez ograniczeń), zupy, dobre kasze bezglutenowe. Ciężko w

WIĘCEJ >

8 powodów dlaczego dieta nie działa?

Źle dobrana dieta to dieta, która nie ma prawa działać na osobie, która ją stosuje. Może być tak, że ściągnęliśmy sobie dietę z internetu albo wzięliśmy ją od koleżanki, która powiedziała, że to fantastyczna dieta,

WIĘCEJ >