logo
Szukaj
open close
logo
Szukaj
Szukaj

Zielone koktaile – czy są zdrowe?

Slide
Pobierz aplikację

i zacznij pracę nad swoją dietę!

Tagi

Zielone koktaile – czy są zdrowe?

zielone-koktaile-ajwendieta.jpg

Zielone koktaile i smoothies-y – ostatnio bardzo modne i niemal każdy je dzisiaj spożywa. Mają być remedium na wszystkie choroby. Tradycyjne składniki to szpinak, jarmuż, sałata, pietruszka, ogórek, a do tego jakiś owoc. Zielone warzywa, w szczególności krzyżowe: brokuły, brukselka, kalafior, kapusta, jarmuż zawierają ogromną ilość składników odżywczych i działają antynowotworowo! Ale mają swoje ALE o czym przeczytasz poniżej.

Bogactwo siarki, folianów, wapnia

Brokuł i jarmuż to bogactwo siarki, folianów i wapnia. Ponadto fosforu, magnezu, cynku. Brokuł ma więcej potasu niż pomidor i tyle samo co banan, wśród warzyw – jedno z najlepszych źródeł manganu i jodu.

Wg mnie spośród warzyw brokuł i jarmuż to dwa najbardziej wartościowe warzywa, niezwykle bogate w składniki, które wzmacniają kości, stawy, wpływają korzystnie na gospodarkę wapniową, kwasowo-zasadową oraz dzięki siarce regenerują organizm, wpływają na włosy, skórę, paznokcie, oddychanie komórkowe i odbudowę komórek. Warzywa te mogą „walczyć” z chorobami autoimmunologicznymi oraz nowotworowymi, również dzięki zawartości sulforafanu.

Kiełki

Jeśli nie masz dostępu do zielonych warzyw uprawiaj w domu kiełki, są jeszcze bogatszym źródłem składników odżywczych niż warzywa.

Warzywa krzyżowe – problematyczne?

Warzywa krzyżowe zawierają goitrogeny, które blokują wchłanianie jodu przez tarczycę, gotowanie nieco zmniejsza ich oddziaływanie, ale… zielone warzywa to jednocześnie źródło jodu, ale również innych cennych dla organizmu składników. Dlatego nie bój się goitrogenów, szczególnie tych z zielonych warzyw! Bogate w goitrogeny są również np. soja czy kasza jaglana.

Zielone koktaile – działanie

  • Antykancerogennie, szczególnie jako prewencja
  • Biorą udział w metabolizmie estrogenów (prewencja nowotworów estrogenozależnych)
  • Wspomagają regenerację tkanek – siarka
  • Zasilają mitochondria (więcej energii)
  • Dostarczają substratów do metylacji (gen MTHFR)
  • Bogactwo kwasu foliowego, a właściwie folianów, które „polepszają krew”
  • Właściwości przeciwzapalne
  • Obniżają poziom homocysteiny, która jest jednym z powodów zawału serca
  • Są niezbędne w chorobach autoimmunologicznych, takich jak sarkoidoza, RZS, AZS, SM

AZOTANY

Zielone warzywa, zarówno krzyżowe jak i liściaste typu sałata – zawierają toksyczne azotany, jest ich więcej w warzywach zamkniętych w folii oraz w wewnętrznych, tych jaśniejszych liściach. Brokuł i kalafior – należy zjadać tylko różyczki. Na 30 min przed zjedzeniem (zmiksowaniem) warzyw wystaw je na działanie promieni słonecznych (włączysz reduktazę azotanową). Przeczytaj o tym więcej.
Szczawiany

Szpinak i burak to bomba szczawianowa!! Lepiej ich za często nie dodawać do soków (o ile wcale!). Szczawiany łączą się z wapniem (mogą odwapniać kości) pozbawiając nas tego cennego składnika, mogą przyczynić się do tworzenia kamieni nerkowych, niektórzy mogą odczuwać bóle w stawach i kościach. Przy nieszczelnych jelitach, szczawiany mogą przedostawać się do organizmu wpływając na obniżenie poziomu glutationu naszego najsilniejszego antyoksydanta.

Najlepsze warzywa na zielone koktaile

  • Brokuł
  • Brukselka
  • Kalafior
  • Kapusta
  • Jarmuż
  • Kalarepa
  • Wasabi
  • Rzeżucha i inne kiełki
  • Młoda pokrzywa
  • Chwasty i zioła, liście drzew (np. młody buk)
  • Awokado – jako sycący dodatek

Może Cię również zainteresować

Uwaga – ważne informacje, przeczytaj zanim zastosujesz lub skopiujesz.

Autor



Iwona Wierzbicka

Zielone koktaile i smoothies-y – ostatnio bardzo modne i niemal każdy je dzisiaj spożywa. Mają być remedium na wszystkie choroby. Tradycyjne składniki to szpinak, jarmuż, sałata, pietruszka, ogórek, a do tego jakiś owoc. Zielone warzywa, w szczególności krzyżowe: brokuły, brukselka, kalafior, kapusta, jarmuż zawierają ogromną ilość składników odżywczych i działają antynowotworowo! Ale mają swoje ALE o czym przeczytasz poniżej.

Bogactwo siarki, folianów, wapnia

Brokuł i jarmuż to bogactwo siarki, folianów i wapnia. Ponadto fosforu, magnezu, cynku. Brokuł ma więcej potasu niż pomidor i tyle samo co banan, wśród warzyw – jedno z najlepszych źródeł manganu i jodu.

Wg mnie spośród warzyw brokuł i jarmuż to dwa najbardziej wartościowe warzywa, niezwykle bogate w składniki, które wzmacniają kości, stawy, wpływają korzystnie na gospodarkę wapniową, kwasowo-zasadową oraz dzięki siarce regenerują organizm, wpływają na włosy, skórę, paznokcie, oddychanie komórkowe i odbudowę komórek. Warzywa te mogą „walczyć” z chorobami autoimmunologicznymi oraz nowotworowymi, również dzięki zawartości sulforafanu.

Kiełki

Jeśli nie masz dostępu do zielonych warzyw uprawiaj w domu kiełki, są jeszcze bogatszym źródłem składników odżywczych niż warzywa.

Warzywa krzyżowe – problematyczne?

Warzywa krzyżowe zawierają goitrogeny, które blokują wchłanianie jodu przez tarczycę, gotowanie nieco zmniejsza ich oddziaływanie, ale… zielone warzywa to jednocześnie źródło jodu, ale również innych cennych dla organizmu składników. Dlatego nie bój się goitrogenów, szczególnie tych z zielonych warzyw! Bogate w goitrogeny są również np. soja czy kasza jaglana.

Zielone koktaile – działanie

  • Antykancerogennie, szczególnie jako prewencja
  • Biorą udział w metabolizmie estrogenów (prewencja nowotworów estrogenozależnych)
  • Wspomagają regenerację tkanek – siarka
  • Zasilają mitochondria (więcej energii)
  • Dostarczają substratów do metylacji (gen MTHFR)
  • Bogactwo kwasu foliowego, a właściwie folianów, które „polepszają krew”
  • Właściwości przeciwzapalne
  • Obniżają poziom homocysteiny, która jest jednym z powodów zawału serca
  • Są niezbędne w chorobach autoimmunologicznych, takich jak sarkoidoza, RZS, AZS, SM

AZOTANY

Zielone warzywa, zarówno krzyżowe jak i liściaste typu sałata – zawierają toksyczne azotany, jest ich więcej w warzywach zamkniętych w folii oraz w wewnętrznych, tych jaśniejszych liściach. Brokuł i kalafior – należy zjadać tylko różyczki. Na 30 min przed zjedzeniem (zmiksowaniem) warzyw wystaw je na działanie promieni słonecznych (włączysz reduktazę azotanową). Przeczytaj o tym więcej.
Szczawiany

Szpinak i burak to bomba szczawianowa!! Lepiej ich za często nie dodawać do soków (o ile wcale!). Szczawiany łączą się z wapniem (mogą odwapniać kości) pozbawiając nas tego cennego składnika, mogą przyczynić się do tworzenia kamieni nerkowych, niektórzy mogą odczuwać bóle w stawach i kościach. Przy nieszczelnych jelitach, szczawiany mogą przedostawać się do organizmu wpływając na obniżenie poziomu glutationu naszego najsilniejszego antyoksydanta.

Najlepsze warzywa na zielone koktaile

  • Brokuł
  • Brukselka
  • Kalafior
  • Kapusta
  • Jarmuż
  • Kalarepa
  • Wasabi
  • Rzeżucha i inne kiełki
  • Młoda pokrzywa
  • Chwasty i zioła, liście drzew (np. młody buk)
  • Awokado – jako sycący dodatek

Może Cię również zainteresować

Uwaga – ważne informacje, przeczytaj zanim zastosujesz lub skopiujesz.

Autor

Iwona Wierzbicka
8 listopada 2017

Tagi

Pozostaw komentarz

Trzeba się zalogować, aby dodawać komentarze.

Podobne tematy

Radio Opole: Zdrowie i uroda – Psychodietetyka

Mateusz Durbas w Radiu Opole opowiada o żywieniu w stresie, wpływie psychiki na stan naszego zdrowia. Opowiada o zależnościach jakie występują pomiędzy psychiką, a zdrowiem.

WIĘCEJ >

Aloes – dobry na wszystko – jakie ma właściwości?

Na początek – kilka ciekawostek o aloesie: W aloesie znajdziemy ponad 75 substancji czynnych. Aloes jest źródłem „białego złota” czyli minerałów ORMUS Aloes ma zastosowanie w stomatologii, poprawia pracę układu pokarmowego, skóry i zmniejsza stany…

WIĘCEJ >

Radio Opole: grzyby

Radio Opole Żyj Zdrowo i Kolorowo: Grzyby - czy zawierają jakieś wartości odżywcze? Dostarczają nam sporej ilości witamin z grupy B, zwłaszcza pirydoksyny (wit B6), niacyny (wit PP), ryboflawiny (wit B2)

WIĘCEJ >

Kwas fitynowy – wszystko co musisz wiedzieć

Kwas fitynowy TAK i NIE  Kwas fitynowy czyli heksafosforan inozytolu (heksofosforan mio-inozytolu, IP6), służy roślinie jako magazyn fosforu, w ten sposób nawet 80% fosforu w ziarnach zbóż jest trwale związanych, co czyni go niedostępnym dla…

WIĘCEJ >