logo
Szukaj
open close
logo
Szukaj
Szukaj

Zielone koktaile – czy są zdrowe?

Pobierz aplikację

i zacznij pracę nad swoją dietę!

Slider

Tagi

Zielone koktaile – czy są zdrowe?

zielone-koktaile-ajwendieta.jpg

Zielone koktaile i smoothies-y – ostatnio bardzo modne i niemal każdy je dzisiaj spożywa. Mają być remedium na wszystkie choroby. Tradycyjne składniki to szpinak, jarmuż, sałata, pietruszka, ogórek, a do tego jakiś owoc. Zielone warzywa, w szczególności krzyżowe: brokuły, brukselka, kalafior, kapusta, jarmuż zawierają ogromną ilość składników odżywczych i działają antynowotworowo! Ale mają swoje ALE o czym przeczytasz poniżej.

Bogactwo siarki, folianów, wapnia

Brokuł i jarmuż to bogactwo siarki, folianów i wapnia. Ponadto fosforu, magnezu, cynku. Brokuł ma więcej potasu niż pomidor i tyle samo co banan, wśród warzyw – jedno z najlepszych źródeł manganu i jodu.

Wg mnie spośród warzyw brokuł i jarmuż to dwa najbardziej wartościowe warzywa, niezwykle bogate w składniki, które wzmacniają kości, stawy, wpływają korzystnie na gospodarkę wapniową, kwasowo-zasadową oraz dzięki siarce regenerują organizm, wpływają na włosy, skórę, paznokcie, oddychanie komórkowe i odbudowę komórek. Warzywa te mogą „walczyć” z chorobami autoimmunologicznymi oraz nowotworowymi, również dzięki zawartości sulforafanu.

Kiełki

Jeśli nie masz dostępu do zielonych warzyw uprawiaj w domu kiełki, są jeszcze bogatszym źródłem składników odżywczych niż warzywa.

Warzywa krzyżowe – problematyczne?

Warzywa krzyżowe zawierają goitrogeny, które blokują wchłanianie jodu przez tarczycę, gotowanie nieco zmniejsza ich oddziaływanie, ale… zielone warzywa to jednocześnie źródło jodu, ale również innych cennych dla organizmu składników. Dlatego nie bój się goitrogenów, szczególnie tych z zielonych warzyw! Bogate w goitrogeny są również np. soja czy kasza jaglana.

Zielone koktaile – działanie

  • Antykancerogennie, szczególnie jako prewencja
  • Biorą udział w metabolizmie estrogenów (prewencja nowotworów estrogenozależnych)
  • Wspomagają regenerację tkanek – siarka
  • Zasilają mitochondria (więcej energii)
  • Dostarczają substratów do metylacji (gen MTHFR)
  • Bogactwo kwasu foliowego, a właściwie folianów, które „polepszają krew”
  • Właściwości przeciwzapalne
  • Obniżają poziom homocysteiny, która jest jednym z powodów zawału serca
  • Są niezbędne w chorobach autoimmunologicznych, takich jak sarkoidoza, RZS, AZS, SM

AZOTANY

Zielone warzywa, zarówno krzyżowe jak i liściaste typu sałata – zawierają toksyczne azotany, jest ich więcej w warzywach zamkniętych w folii oraz w wewnętrznych, tych jaśniejszych liściach. Brokuł i kalafior – należy zjadać tylko różyczki. Na 30 min przed zjedzeniem (zmiksowaniem) warzyw wystaw je na działanie promieni słonecznych (włączysz reduktazę azotanową). Przeczytaj o tym więcej.
Szczawiany

Szpinak i burak to bomba szczawianowa!! Lepiej ich za często nie dodawać do soków (o ile wcale!). Szczawiany łączą się z wapniem (mogą odwapniać kości) pozbawiając nas tego cennego składnika, mogą przyczynić się do tworzenia kamieni nerkowych, niektórzy mogą odczuwać bóle w stawach i kościach. Przy nieszczelnych jelitach, szczawiany mogą przedostawać się do organizmu wpływając na obniżenie poziomu glutationu naszego najsilniejszego antyoksydanta.

Najlepsze warzywa na zielone koktaile

  • Brokuł
  • Brukselka
  • Kalafior
  • Kapusta
  • Jarmuż
  • Kalarepa
  • Wasabi
  • Rzeżucha i inne kiełki
  • Młoda pokrzywa
  • Chwasty i zioła, liście drzew (np. młody buk)
  • Awokado – jako sycący dodatek

Może Cię również zainteresować

Uwaga – ważne informacje, przeczytaj zanim zastosujesz lub skopiujesz.

Autor



Iwona Wierzbicka

Zielone koktaile i smoothies-y – ostatnio bardzo modne i niemal każdy je dzisiaj spożywa. Mają być remedium na wszystkie choroby. Tradycyjne składniki to szpinak, jarmuż, sałata, pietruszka, ogórek, a do tego jakiś owoc. Zielone warzywa, w szczególności krzyżowe: brokuły, brukselka, kalafior, kapusta, jarmuż zawierają ogromną ilość składników odżywczych i działają antynowotworowo! Ale mają swoje ALE o czym przeczytasz poniżej.

Bogactwo siarki, folianów, wapnia

Brokuł i jarmuż to bogactwo siarki, folianów i wapnia. Ponadto fosforu, magnezu, cynku. Brokuł ma więcej potasu niż pomidor i tyle samo co banan, wśród warzyw – jedno z najlepszych źródeł manganu i jodu.

Wg mnie spośród warzyw brokuł i jarmuż to dwa najbardziej wartościowe warzywa, niezwykle bogate w składniki, które wzmacniają kości, stawy, wpływają korzystnie na gospodarkę wapniową, kwasowo-zasadową oraz dzięki siarce regenerują organizm, wpływają na włosy, skórę, paznokcie, oddychanie komórkowe i odbudowę komórek. Warzywa te mogą „walczyć” z chorobami autoimmunologicznymi oraz nowotworowymi, również dzięki zawartości sulforafanu.

Kiełki

Jeśli nie masz dostępu do zielonych warzyw uprawiaj w domu kiełki, są jeszcze bogatszym źródłem składników odżywczych niż warzywa.

Warzywa krzyżowe – problematyczne?

Warzywa krzyżowe zawierają goitrogeny, które blokują wchłanianie jodu przez tarczycę, gotowanie nieco zmniejsza ich oddziaływanie, ale… zielone warzywa to jednocześnie źródło jodu, ale również innych cennych dla organizmu składników. Dlatego nie bój się goitrogenów, szczególnie tych z zielonych warzyw! Bogate w goitrogeny są również np. soja czy kasza jaglana.

Zielone koktaile – działanie

  • Antykancerogennie, szczególnie jako prewencja
  • Biorą udział w metabolizmie estrogenów (prewencja nowotworów estrogenozależnych)
  • Wspomagają regenerację tkanek – siarka
  • Zasilają mitochondria (więcej energii)
  • Dostarczają substratów do metylacji (gen MTHFR)
  • Bogactwo kwasu foliowego, a właściwie folianów, które „polepszają krew”
  • Właściwości przeciwzapalne
  • Obniżają poziom homocysteiny, która jest jednym z powodów zawału serca
  • Są niezbędne w chorobach autoimmunologicznych, takich jak sarkoidoza, RZS, AZS, SM

AZOTANY

Zielone warzywa, zarówno krzyżowe jak i liściaste typu sałata – zawierają toksyczne azotany, jest ich więcej w warzywach zamkniętych w folii oraz w wewnętrznych, tych jaśniejszych liściach. Brokuł i kalafior – należy zjadać tylko różyczki. Na 30 min przed zjedzeniem (zmiksowaniem) warzyw wystaw je na działanie promieni słonecznych (włączysz reduktazę azotanową). Przeczytaj o tym więcej.
Szczawiany

Szpinak i burak to bomba szczawianowa!! Lepiej ich za często nie dodawać do soków (o ile wcale!). Szczawiany łączą się z wapniem (mogą odwapniać kości) pozbawiając nas tego cennego składnika, mogą przyczynić się do tworzenia kamieni nerkowych, niektórzy mogą odczuwać bóle w stawach i kościach. Przy nieszczelnych jelitach, szczawiany mogą przedostawać się do organizmu wpływając na obniżenie poziomu glutationu naszego najsilniejszego antyoksydanta.

Najlepsze warzywa na zielone koktaile

  • Brokuł
  • Brukselka
  • Kalafior
  • Kapusta
  • Jarmuż
  • Kalarepa
  • Wasabi
  • Rzeżucha i inne kiełki
  • Młoda pokrzywa
  • Chwasty i zioła, liście drzew (np. młody buk)
  • Awokado – jako sycący dodatek

Może Cię również zainteresować

Uwaga – ważne informacje, przeczytaj zanim zastosujesz lub skopiujesz.

Autor

Iwona Wierzbicka
8 listopada 2017

Tagi

Pozostaw komentarz

Trzeba się zalogować, aby dodawać komentarze.

Podobne tematy

Białko to najważniejszy składnik organizmu

Białko to drugi co do wielkości (po wodzie) składnik naszego organizmu, można powiedzieć, że wszystko zbudowane jest z białka: mięśnie, stawy, organy wewnętrzne, hormony, enzymy. W organizmie ludzkim jest około 10-14kg białka z czego około…

WIĘCEJ >

Jak odżywiać małego sportowca? Dieta dla dziecka

Dzieci do prawidłowego rozwoju potrzebują właściwie zbilansowanych składników pokarmowych. Niestety wielu rodziców nie przykłada do tego aż tak dużej wagi. W szczególności jeśli dziecko jest aktywne fizycznie i niemal wszystko co spożyje

WIĘCEJ >

Rozważania nad dietą – internet to dżungla

Czasami myślę, że niektórym nie zależy na przeczytaniu i spróbowaniu lecz na szukaniu dziury w całym, szukaniu kontrargumentów, szukaniu potwierdzenia, że to nie prawda, bo tak się żyje wygodnie - we własnym świecie komfortu.

WIĘCEJ >

Wątróbka to multiwitamina – czy akumuluje toksyny?

Wątróbka to obecnie najtańszy kawałek mięsa, mało kto za nią przepada, dlatego nawet ciężko ją kupić w sklepie mięsnym. Najczęściej wybieramy mięso drobiowe – piersi lub chudsze kawałki czerwonego mięsa, np. schab czy polędwicę. Pierwotne…

WIĘCEJ >